Zelfassesment
Om te kijken waar ik nu sta, in week 16 van jaar 2, heb ik het zelfassesment gedaan. Hieronder staat per competentie geschreven hoe ik mezelf nu beoordeel.
Communicatie
Samenhangend communiceren: lukt zelfstandig
Communicatie voor een specifieke doelgroep: lukt met weinig begeleiding
De eerste tien weken binnen de challenge heb ik gekozen voor de procesrol ‘verkennende opdracht’ omdat ik vorig jaar de verkennende opdrachten niet zo leuk vond. Deze waren vaak slecht georganiseerd en gaven geen duidelijk beeld over de inhoud van de challenges.
De kans om deze dit jaar te verbeteren voor de nieuwe eerstejaars zag ik als een leuke uitdaging!
In het totaal hebben we vier keer de verkennende opdracht georganiseerd, telkens voor twee eerstejaars klassen tegelijk. Telkens, na het coördineren van de opdracht, hebben we met onze groep en Anne-Marie een verbeterslag bedacht en uitgewerkt om de verkennende opdracht te perfectioneren.
De taken die ik binnen de groep op me heb genomen hebben me geholpen om mijn communicatievaardigheden te verbeteren. Zo heb ik telkens de eerstejaars uitgelegd hoe zij in Teams konden werken om de opdracht in te leveren. Ook heb ik met hen de check-out na het voltooien van de opdracht gedaan.
Omdat je als tweedejaars niet meteen hetzelfde gezag hebt als een docent, is het belangrijk dat je vanaf het eerste moment laat zien dat de groep naar je moet luisteren. Ik heb geleerd om heel duidelijk naar de groep te communiceren door structuur aan te brengen en de belangrijkste informatie op het bord te noteren in steekwoorden. Dit is een voorbeeld van mijn ontwikkeling binnen samenhangend communiceren en communicatie voor een specifieke doelgroep.

Samenwerken
Werken als een team: gaat vanzelfsprekend
Teamgerelateerde vaardigheden: lukt zelfstandig
Tijdens het coördineren van de verkennende opdrachten had een van mijn teamgenoten de taak om de klas een kritische vraag te stellen. Zij vond het erg eng om voor de groep te spreken. Omdat ik uit ervaring weet dat het eng kan lijken om voor de groep te spreken, ben ik apart met haar gaan zitten om door te nemen waar ze vragen over had, waar de onzekerheden precies knelpunten vormden en hoe ik hierbij kon helpen. Ze was erg blij met mijn hulp en heeft nu wat meer vertrouwen. Hieruit blijkt dat werken als een team mij goed afgaat; iedereen krijgt de kans om zwakke punten te verbeteren en nieuwe vaardigheden aan te leren.
Binnen projectgroepen probeer ik altijd te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dat doe ik door van tevoren in de groepswhatsapp te vragen wie er aanwezig gaan zijn tijdens bijeenkomsten, en achteraf zet ik in de app wat er besproken is en wat er verlangd wordt van de afwezigen.
Talenten
Lef, volharding, doorzettingsvermogen en veerkracht: gaat vanzelfsprekend
Zelfsturing en verantwoordelijkheid voor leren: gaat vanzelfsprekend
Diepgaand leren: lukt met weinig begeleiding
Over de jaren heb ik veel lef, volharding en doorzettingsvermogen ontwikkeld. Door het overlijden van mijn moeder toen ik 14 jaar oud was en de chronische depressie van mijn vader heb ik al op hele jonge leeftijd geleerd om voor mijzelf te zorgen. Dit heeft mij geleerd hoe belangrijk discipline is. Als er geen ouders zijn die regels voor je bepalen, moet je soms streng voor jezelf zijn en daarmee leer je reflecteren op jezelf. Ik ben het levende voorbeeld van ‘effectief omgaan met grote tegenslagen’.
Wat zelfsturing betreft neem ik geheel de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leren. Ondanks dat ik geen support heb gehad tijdens mijn middelbare schooltijd en propedeusejaar, heb ik wel mijn vwo-diploma gehaald en op 1 vak na mijn propedeuse. Verder betaal ik de hele opleiding uit eigen zak, omdat ik het belangrijk vindt om deze jaren te investeren in kennis en vaardigheden die ik nodig heb tijdens de baan die ik later wil. Welke baan dat is, weet ik overigens nog niet.
Diepgaand leren betekent voor mij: in kaart brengen wat je nog niet weet en naar betrouwbare informatie over het onderwerp gaan zoeken. Omdat ik van nature erg nieuwsgierig ben gaat mij dit goed af. Een voorbeeld uit de praktijk: ik besteed een deel van mijn vrije tijd aan het beluisteren van podcasts over krachttraining, omdat ik krachtsportliefhebber ben.

Ook heb ik in november 2019 de Fit Fair bezocht. Tijdens mijn bezoek nam ik deel aan seminars over vrouwspecifieke fitness, intermittent fasting, ad libitum eten, en slaap- en stressmanagement.
Creativiteit
De juiste vragen stellen en connectie maken: lukt zelfstandig
Vernieuwende ideeën en oplossingen met een wow-factor: lukt met weinig begeleiding
Mijn creativiteit komt het best tot uiting komt tijdens de bijeenkomsten van onderwijskwaliteit. Tijdens jaar 1 heb ik deze bijeenkomsten al bijgewoond en omdat dit de docenten, en mij, zo goed beviel ben ik begin jaar 2 weer uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we met een aantal docenten, studenten, en mensen uit het werkveld aan de slag met het evalueren van de semesters, en bedenken we concrete verbeteringen voor in de toekomst. Iedereen wordt uitgedaagd om problemen te definiëren vanuit zijn eigen invalshoek en oplossingen te zoeken die voor alle betrokkenen zullen werken.
Het aandragen van nieuwe ideeën en oplossingen met een wow-factor is iets wat ik nog meer zal moeten ontwikkelen. Tijdens een sessie met internationale studenten heb ik kennis gemaakt met nieuwe manieren van probleemgericht denken. Omdat zij bekend waren met deze methodes namen zij de leiding van de sessie. Ik heb nog geen gebruik gemaakt van deze methodes met mijn eigen projectgroepen, enkel van brainstormen.


Kritisch denken
Uitdiepen van het centrale thema van challenge en sub-thema: lukt zelfstandig
Betekenisvolle opbouw van kennis: lukt zelfstandig
Informatie over onderwerpen in de challenge is overal te vinden. Om te weten of de informatie betrouwbaar is, heb ik geleerd te kijken naar de bron, de datum van publicatie en de persoon die de informatie heeft geschreven. Ik heb geleerd om aannames aan de kaak te stellen door onderzoek te doen en mezelf altijd af te vragen: is dat écht zo?
Wat een betekenisvolle opbouw van kennis betreft, ik ben in staat om verbanden te leggen tussen nieuwe ideeën en eerder opgedane kennis. Tijdens mijn tijd op het vwo heb ik een extra vak gevolgd (wetenschapsoriëntatie) waarbij ik werd uitgedaagd om problemen tot op de bodem uit te zoeken en verbanden te leggen. Tijdens deze opleiding komt mijn denkniveau goed van pas omdat ik complexe vraagstukken al heb leren aanpakken.
Peerassesment
Om te weten te komen hoe anderen mij beoordelen op de vijf competenties, heb ik aan twee medestudenten om feedback gevraagd.
Hieronder heb ik de uitkomsten genoteerd. De rode tekst is geschreven door Gizem, de blauwe tekst door Ella.
Communicatie
Samenhangend communiceren
Lukt zelfstandig: Je kan goed met andere communiceren, en doet altijd goed mee. Ik heb je nog niet de leiding zien nemen, misschien kan dit een van je doelen zijn.
Lukt met weinig begeleiding: Je communicatieve vaardigheden zijn duidelijk, in deze korte tijd heb ik alleen weinig jouw mening gehoord over het project.
Communicatie voor een specifieke doelgroep
Lukt zelfstandig: Ik weet niet of je ooit voor een groep kinderen hebt gestaan, maar voor een oudere groep staan doe je goed.
Lukt met weinig begeleiding: Je kan je duidelijk verwoorden. Echter heb ik geen ervaring met jou voor een groep dus kan hier verder weinig feedback op geven.
Samenwerken
Werken als een team
Gaat vanzelfsprekend: Als er iets besproken moet worden ben jij er altijd bij betrokken. Je denkt goed na als wij een oplossing nodig hebben. Heel fijn om mee samen te werken!
Lukt zelfstandig: Je werkt fijn in teamverband. Laat duidelijk je ideeën naar voren komen.
Teamgerelateerde vaardigheden
Lukt zelfstandig: Je luistert naar je teamgenoten wanneer zij aan het woord zijn, je springt er niet gelijk in. Je geeft mensen de tijd om uit te praten. Je weet wat je te wachten staat.
Lukt zelfstandig: Je neemt initiatief en luistert naar ideeën van het team. Je voelt je verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Talenten
Lef, volharding, doorzettingsvermogen en veerkracht
Gaat vanzelfsprekend: Je hebt doorzettingsvermogen. Je laat duidelijk zien wat jij van iets vindt. Je bent zeker niet verlegen dit is een pluspunt van je.
Lukt zelfstandig:Je laat je stem duidelijk horen. Je gaat goed om met tegenslagen als je kijkt naar school gerelateerde projecten. Je laat zien dat je over doorzettingsvermogen beschikt.
Zelfsturing en verantwoordelijkheid voor leren
Lukt zelfstandig: Omdat wij nog niet helemaal met het project zijn begonnen kan ik hierop niet veel feedback geven. Maar ik weet dat je bent goed in plannen.
Lukt zelfstandig: Je neemt verantwoordelijkheid en je laat blijken dat je zelf weet waar je mee bezig bent.
Diepgaand leren
Lukt met weinig begeleiding: Ik weet dat een van jouw leerdoelen is om te leren hoe het is om voor een jongere klas kinderen te staan. Je geeft duidelijk aan waar jouw ontwikkelingspunten en interesses in liggen.
Lukt met weinig begeleiding: Bij dit onderdeel kan ik niet duidelijk aangeven hoe vaardig jij bent in je eigen leermogelijkheden op te stellen. Je staat open voor feedback.
Creativiteit
De juiste vragen stellen en connectie maken
Lukt zelfstandig: Het is duidelijk voor je waar het project over gaat. Je weet ook wat voor soort problemen er kunnen komen, ik denk dat jij je flexibel zal inzetten.
Lukt zelfstandig: Je gaat innovatief te werkt en je bent nieuwsgierig. Je weet de goede vragen te stellen om mensen aan het denken te zetten.
Vernieuwende ideeën en oplossingen met een wow-factor
Lukt met weinig begeleiding: Ik weet dat je het niet heel leuk vindt om voor een klas te staan, maar ik weet zeker dat je hierin gaat groeien bij dit project.
Lukt zelfstandig: Je komt met een nieuwe kijk op bepaalde onderwerpen, wat een creatief idee creëert.
Kritisch denken
Uitdiepen van het centrale thema van challenge en sub-thema
Lukt zelfstandig: Het is duidelijk wat voor thema wij hebben en wat wij willen bereiken binnen een jaar. Ondanks dat wij nog niet begonnen zijn. Het is duidelijk hoe jij denkt over het project.
Lukt met weinig begeleiding: Je kan duidelijk je argumenten toetsen op ongegronde aannames. Verder in het project kan ik pas meer feedback over dit onderwerp geven.
Betekenisvolle opbouw van kennis
Lukt zelfstandig: Je weet wat je wilt leren tijdens dit project. Nu is het tijd om je leerdoel te bereiken. Je hebt aan andere groepsleden verteld wat je wilt doen binnen het project.
Lukt zelfstandig: Je kunt informatie interpreteren, analyseren, samenvoegen en evalueren vanuit twee invalshoeken, betekenisvolle verbanden leggen tussen nieuwe ideeën en eerder opgedane kennis.
Leerdoelen
Per competentie heb ik mijn eigen score vergeleken met die van de peerfeedback. Aan de hand daarvan heb ik per competentie een leerdoel opgesteld, om dit schooljaar mee aan de slag te gaan.
Communicatie
Mijn studiegenoten hebben me nog niet veel voor een groep zien praten. Ik weet van mezelf dat ik voor leeftijdsgenoten, volwassenen en ouderen inmiddels goed kan spreken. De doelgroep van ons project binnen de challenge is kinderen uit groep 7 en 8. Om meer ervaring op te doen met kinderen ga ik dit jaar minimaal 2 gastlessen van KidsProef bijwonen om te observeren.
Ik ga daar verslaglegging van doen in de vorm van foto's en tekst.
Samenwerken
Zoals eerder beschreven vind ik mezelf een teamspeler. Uit de peerfeedback blijkt dat mijn medestudenten dat ook zo ervaren. Komend jaar wil ik mezelf meer ontwikkelen door actief mijn groepsleden de kans te geven om zich te ontwikkelen. Dit ga ik doen door minimaal 2 keer een medestudent actief te helpen bij een probleem of het aanleren van een nieuwe vaardigheid.
Van deze gebeurtenissen zal ik verslaglegging doen via de STARRT-methode.
Talenten
Diepgaand leren: Om mezelf, ook buiten de leerstof van de opleiding om, te blijven ontwikkelen ga ik 13 maart 2020 ga ik het 3e congres voeding en sport bezoeken in Papendal (https://www.frieslandcampinainstitute.com/nl/kennis/congressen/overzicht/3e-congres-sport-voeding/). Hiermee neem ik verdere verantwoordelijkheid voor mijn eigen leren.
Ik ga verslag leggen over dit congres in de vorm van foto’s en tekst.
Creativiteit
Om dit jaar meer te leren over verschillende manieren van creatief denken, wil ik me verdiepen in minimaal 3 methodes zoals Scrumm, Design thinking, BONO-methode, Mind Mapping, de SCAMPER-methode, the Golden cirkel, en ‘Wat als’-denken. Deze methodes zal ik uitvoeren met de projectgroep van de challenge of Samenwerkend Leren.
Verslaglegging komt in de vorm van foto’s en tekst.
Kritisch denken
Om beter te leren zoeken naar betrouwbare bronnen op het internet ga ik, alleen of met hulp van een medestudent, (een deel van) het literatuuronderzoek doen. Zo wil ik leren omgaan met online databanken.
Verslaglegging in de vorm van tekst.
Maak jouw eigen website met JouwWeb