Stageplan 10-12-2020


Stage-oriëntatie

Hieronder kun je mijn stage-oriëntatie lezen. Lukt dat niet? Via de button onderaan deze pagina kan het document worden gedownload.

Stage-oriëntatie

Zoals je in de stage-oriëntatie kunt lezen ben ik in de eerste weken bij Duursport.nl bezig geweest met het schrijven van losse blogposts en keuzehulpmodules. Door deze opdrachten kon ik me verdiepen in het bedrijf en de website, en kon mijn niveau getoetst worden door mijn stagebegeleider.

Na het afronden van deze opdrachten werd de praktijkopdracht geïntroduceerd: ik schrijf een e-book voor de nieuwe website van Amacx, het eigen merk van Duursport.nl.

Nieuwsgierig naar mijn posts op Duursport.nl? Klik op de button

Ontwikkelplan

Competentie communiceren

Ik houd mijn collega’s op de hoogte van mijn voortgang door ze regelmatig via e-mail updates te sturen. In mijn praktijkopdracht communiceer ik informatie op een manier waarop deze, naast informatief, ook vermakelijk moet zijn om te lezen. Ik probeer me in te leven in de klant en vanuit zijn beleving te schrijven. Het geven van feitelijke informatie gaat mij al goed af omdat ik veel kennis heb.

Mijn ontwikkelbehoefte voor de rest van de stage ligt bij het leren van schrijven naar de beleving van de klant. Door minimaal drie keer feedback te vragen, specifiek op deze vaardigheid, ga ik hier beter in worden. Van deze feedbackmomenten ga ik verslag doen in de stageafronding.

Het verbeteren van deze vaardigheid gaat mij ook helpen om als diëtist onderwerpen interessant te maken voor de cliënt.

 

Tijdens een gesprek over de invulling van het sinterklaasfeest ben ik bewust niet de discussie aangegaan, maar heb ik op een rustige manier aangegeven dat ik het niet eens was met mijn collega’s en dat ik het daar liever niet over wilde hebben. Met dit voorbeeld laat ik zien dat ik respectvol omga met mensen die anders denken over gevoelige onderwerpen.

 

Op dit moment merk ik dat ik feedback van sommige mensen als onbruikbaar bestempel voordat ik überhaupt goed heb geluisterd. De reden hiervoor is dat ik mezelf vaak ‘de slimmere’ in de situatie vind, waardoor ik ‘altijd gelijk heb’.

Mijn ontwikkelbehoefte voor de rest van de stage ligt bij het accepteren van feedback, onafhankelijk van wie deze geeft. Door verslag te leggen van álle feedback die ik ontvang gedurende de stage, in plaats van enkel de feedback die ik wil gebruiken, ga ik mezelf leren om te gaan met feedback. In de stageafronding ga ik van minimaal één situatie zoals beschreven hierboven verslag leggen met behulp van de STARRT-methode.

Competentie samenwerken, verbinden, netwerken

Ik heb al veel samengewerkt met Tyrza tijdens het begin van de stage, zij gaf mij uitleg over de blogposts en het gebruik van claims. Tijdens het ontwikkelen van het e-book blijf ik samenwerken: Tyrza en Rogier geven regelmatig suggesties.

Mijn ontwikkelbehoefte voor de rest van de stage ligt bij het samenwerken met mensen van buitenaf: samen met Jan, de ontwerper die alle vormgeving doet voor Duursport.nl, ga ik het e-book vormgeven. Ik ga goed met hem samenwerken door al zijn e-mails binnen één dag te beantwoorden. Van deze samenwerking ga ik verslag doen in de stageafronding.

Mijn eigen netwerk heb ik al eens ingezet: omdat ik een leek mijn stuk wilde laten beoordelen op leesbaarheid heb ik een vriendin geraadpleegd die mij feedback gaf. Ik ben van plan om dit verderop in het schrijfproces nog eens te doen. Hier doe ik verslag van in de stageafronding. Ook ga ik mijn netwerk uitbreiden door samen te werken met Jan (zie hierboven).

Competentie professioneel handelen

Het uitbreiden van mijn kennis van voeding en diëtetiek ga ik bereiken door hoofdstuk 14 uit ‘Nutrition’, ‘Eet als een atleet’ en ‘Het sportkookboek’ te lezen. Die laatste twee zijn boeken over voeding, geschreven voor sporters. Deze boeken heb ik gekozen omdat ze mij ten eerste betrouwbare informatie leveren en ten tweede zijn geschreven voor de doelgroep waar ik me ook op focus, dus van de schrijfstijl kan ik ook leren.

Het delen van deze kennis gaat natuurlijk van start op het moment dat mijn e-book op de website gepubliceerd wordt.