Eigen ontwikkeling
De persoonlijke ontwikkeling die ik wil gaan doorzetten dit schooljaar is socialer worden.
Ik heb soms moeite met nieuwe mensen en nieuwe dingen proberen. In het verleden was mijn comfortzone heel beperkt omdat ik onzeker was. Nu probeer ik mezelf wat vaker in het diepe te gooien.
Een paar voorbeelden die hebben bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling:
Ik vertrok voor het eerst zelf naar het buitenland, bezocht concerten in mijn eentje, en schreef me in bij een powerlifting coach.



Rechts op de foto zie je mij, op mijn oude middelbare school. Er was vraag naar oud-leerlingen om voorlichting te geven over de opleiding die zij hebben gekozen. Tijdens deze avond heb ik gesproken met verschillende scholieren over mijn opleiding en de overgang van de middelbare school naar hoger onderwijs. Een mooie kans om te werken aan mijn social skills!

Persoonlijke ontwikkeling binnen de challenge
Binnen de groep hebben wij de rollen verdeeld. Ik heb de rol van socializer op me genomen omdat dit mooi aansluit bij het persoonlijke ontwikkelingsdoel dat ik heb.
Ik wil samen met de andere socializers zorgen voor een goede sfeer binnen de challenge community. Ik ben een whatsappgroep begonnen met de andere socializers om een idee te bedenken voor de community.
Tijdens de pressurecooker week in week 30 hebben wij de aftrap voor de challenge Duurzaamheid georganiseerd.
Om de week positief te beginnen zijn we gaan koekhappen.


Leerdoel: Als socializer wil ik dit jaar nog minimaal 2 activiteiten met mijn mede-socializers organiseren. Om dit mogelijk te maken zal ik in de groepschat voorstellen om daarover te brainstormen. Na afloop zal ik mijn peers en docent vragen om feedback te geven.
Spreken voor een groep
Leerdoel: Tijdens de rest van dit jaar ga ik meer ervaring opdoen met het spreken voor een groep.
Tijdens de donderdaglessen wordt bij applicatieopdrachten vaak iemand per groep naar voren gevraagd om uit antwoorden te leggen. Ik vind het spannend om namens de groep naar voren te gaan. Vanaf nu ga ik mezelf iedere keer aanbieden om de groep te vertegenwoordigen.
Situatie: Er moet iemand van de groep naar voren om uitleg te geven
Taak: De groep vertegenwoordigen
Actie: Mezelf aanbieden om de groep te vertegenwoordigen
Resultaat: Ik durf niet naar voren en bied mezelf daarom niet aan
Reflectie: Dit helpt mij niet bij mijn leerdoel
Transfer: Vanaf nu zal ik mezelf aanbieden, immers: oefening baart kunst.
Feedback: STARR-methode
Situatie: ik wil de challenge community dichter bij elkaar brengen
Taak: het organiseren van een activiteit voor alle studenten van de challenge
Actie: het starten van een groepsgesprek met alle socializers om deze activiteit te bedenken en regelen
Resultaat: de aftrap van de pressurecooker week
Reflectie: het bedenken en uitvoeren van de aftrap is gelukt omdat er een goede sfeer ontstond door met elkaar te lachen.
Terugblik op mijn rol als Socializer
Als socializer ben je deel van een groep mensen die zorgen voor de fun en activity in de challenge community.
Wat ik heb gemerkt afgelopen jaar is dat de socializers binnen de challenge liever tijd stoken in hun eigen projectgroep, dan in de community als geheel. Ik heb in de lessen gevraagd wie dezelfde rol als ik hadden en met hen heb ik een groepsgesprek gemaakt. Tijdens de laatste pressure cooker week waren er nog steeds socializers die geen idee hadden van het bestaan van dat groepsgesprek. De mensen die wél in de groep zaten kwam nauwelijks met ideeën voor een activiteit voor de challenge.
Wat neem ik mee als transfer naar volgend jaar? Ik wil weer beginnen met een groepsgesprek aanmaken, maar dit keer wil ik een brainstormsessie houden aan het begin van het schooljaar om te kijken wie er heel gemotiveerd zijn voor deze rol en wie minder. We kunnen dan meteen afspraken maken en een doel stellen wat betreft hoe veel/intensief we willen werken aan deze rol.
Maak jouw eigen website met JouwWeb