Ambities (persona, lange termijn)
Wat betekent ambitie voor mij en welke ambitie heb ik?
Ambitie: gedrag vertonen dat gericht is op het boeken van persoonlijk succes.
Mijn grote ambitie is het helpen van anderen. Ik merk dat ik het best tot mijn recht kom wanneer ik anderen advies kan geven en/of praktische hulp kan bieden. Zo voel ik mij nuttig en gewaardeerd.
Binnen mijn vriendengroep ben ik altijd al de vertrouwenspersoon geweest. Mijn advies wordt gewaardeerd omdat ik mijn eerlijke mening geef en betrouwbaar ben.
Ook in de sportschool merk ik dat ik een positief gevoel krijg wanneer ik mensen nuttig advies kan geven. Omdat ik al jaren bij dezelfde club sport, ben ik een bekend gezicht daar. Mensen zijn dan ook niet bang om een praatje te komen maken en daarbij om advies te vragen. Sinds ik op deze opleiding in aanraking ben gekomen met motivational interiewing merk ik dat ik de gesprekken nu anders aanpak: ik laat degene die mij om advies vraagt méér aan het woord, en stel open vragen. Dit doe ik omdat ik nu weet dat de kans van slagen van gedragsverandering groter is als de persoon zélf een plan verzint/oplossing aandraagt.
Mijn ambitie linkt met mijn talenten: door mijn nuchtere kijk op zaken, mijn doelgerichtheid en mijn positieve instelling vinden mensen het fijn om door mij geholpen te worden.
Wanneer ik straks als diëtist aan de slag ga verwacht ik dat mijn empathie in combinatie met kennis van zaken positief effect zal hebben op cliënten. Een extra factor die in mijn voordeel is hierbij, is dat ik met veel verschillende mensen kan omgaan. Op de middelbare school werd dit al opgemerkt en uitgelicht bij mijn diploma-uitreiking: ik ben een allemansvriend.
Mijn ambitie linkt met de challenge: door een workshop te ontwikkelen helpen wij jonge kinderen met het kennismaken met duurzaamheid.
Mijn leerdoel binnen het project: tijdens het project ga ik minimaal twee keer onze workshop geven op een basisschool.
Omdat ik het nog spannend vind om voor een groep te praten is dit voor mij een grensverleggend leerdoel.
Ik ga tijdens deze workshops mijn enthousiasme over duurzaamheid overbrengen op de kinderen. Na de workshops zal ik mijn teamgenoten en de betreffende leraar vragen om feedback. Ik ben trots op mezelf als ik volgens hen de workshop tot een succes heb gebracht.
Onderwijskwaliteit
Ook op school komt mijn behulpzame karakter naar voren. Zo ben ik naar Create Your Foodture gegaan om feedback te geven over de afgelopen weken. Op deze manier wil ik bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Ook ben ik naar een bijeenkomst van onderwijskwaliteit geweest. Omdat in onze challenge groep niet alle rollen werden vertegenwoordigd, hebben we besloten om allemaal een a twee keer naar zo'n bijeenkomst te gaan. We hebben een feedbacksessie met studenten en docenten gehad over LOM en de tentamens. Ik vond het leuk om mijn talent in te zetten, namelijk mijn positieve instelling over te dragen op andere studenten, die deze bijeenkomst meer zagen als een klaaguurtje. Ik vertelde ze: met honing vang je meer vliegen dan met azijn, oftewel, denk in oplossingen en zorg dat er als een team van studenten & docenten wordt gewerkt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb